Ciekawostki
Życie naszych przodków wyglądało nieco inaczej. Przez wiele setek lat zmieniały się obyczaje, ustroje, i kultura panująca we wsi. W artykule tym jest przedstawiamy życie babiczan w przeszłości. Pokazana jest struktura wsi, kto w niej rządził i miał coś do powiedzenia. Wyjaśnione zostało dlaczego jedni mieszkali w przysiółkach trzymających władzę w wielkim dobrobycie, a inni byli skazani na osiedlanie się na peryferiach. Ciekawą rzeczą jest również to, że w dość dużej miejscowości w pewnym czasie pod koniec XIX w. niektórym zaczyna brakować "chleba" i chcąc przeżyć muszą udać się na emigrację i tułać po obcych krajach. Zaskakujące jest to, że to ludzie z najbiedniejszych przysiółków, bardzo "zacofani i mało oczytani" otwierają tą wielką falę emigracji zarobkowej. Emigrują po różnych miejscach na świecie, z różnym skutkiem, ale próbują doznać szczęścia, które w Babicy niebyło im dane. Zaskakujące i absurdalne może się wydawać to, że nawet synów największych kmieci we wsi ten los spotyka. Jednak jak by się wydawało nie tylko sytuowane pochodzenie świadczy o tym gdzie los kogo rzuci. "Biednemu to i wiatr w oczy", i tutaj to świetnie jest potwierdzone w rzeczywistości. Bardzo ciekawa i unikatowa jest, a szczególnie była kultura ludowa Babiczan. Rodzaje ubiorów, strojów przedstawiały przywiązanie się ludzi do tego zjawiska. Również zwyczaje i obrzędy były bardzo ciekawe.
Swoiste przywiązanie Babiczan do wiary doprowadziło młodych ludzi do
zrobienia inscenizacji Misterium Męki Pana Jezusa. Były to niezwykłe przeżycia
religijne powiązane z kulturalnymi. Rozsławiły i promowały one Babicę na całe
województwo, a nawet i dalej.
Misteria Męki Pańskiej (1998 - 2007)
Na
malowniczych wzgórzach obok kościoła parafialnego przez dziesięć kolejnych lat
odbywało się Misterium Męki
Pańskiej, które początkowo gromadziło
parafian, a później kilkutysięczne tłumy. Proboszcz ks. Józef
Trzeciak ze wzruszeniem podejmował decyzję o zakończeniu
Misterium Pasyjnego w
Babicy. Weszło już ono na stałe do kalendarza. Jednakże wystąpiły coraz większe
problemy z doborem młodzieży. Liczna grupa wyjechała za pracą na obczyznę, w
tym do Belgii i Holandii.
Ostatecznie w
2008 r. misterium odbyło się po raz ostatni.
Corocznie scenariusz jego był powiększany. Składał się z: przypowieści o
miłosiernym Samarytaninie,
rozdawaniu chleba, kobiecie cudzołożnej, triumfalnego wjazdu do Jerozolimy,
pobyt
Jezusa w świątyni, ostatnia wieczerza, wydanie na śmierć, ukrzyżowanie,
zmartwychwstanie i wreszcie wniebowstąpienie...
>
więcej
Przysiółki Babicy
Bardzo ważną cechą społecznej organizacji wsi
Babica było
istnienie z jednej strony głównej (centralnej) części wsi, a z drugiej
peryferii. Występuje to wyraźnie, oczywiście przy dokładniejszym wglądzie na
życie zbiorowe na terenie Babicy i posiada zasadnicze znaczenie dla zrozumienia
związku zjawiska emigracji z organizacją społeczną wsi.
Topografia społeczna wsi galicyjskiej ulegała szybko zmianom
po uwłaszczeniu, a zwłaszcza po zniesieniu ograniczeń dzielenia gruntów przez
ustawę 1868 r. Z nowymi procesami społecznymi rozpadania się gospodarstw
kmiecych wiązały się zmiany w społecznej topografii wsi i we wzajemnym stosunku
różnych dzielnic wsi...
>
więcej
Emigracja zarobkowa mieszkańców Babicy
Wiązanie się zjawiska emigracji ze społeczną topografią wsi, z jej podziałem na
dzielnice występowało wyraźnie przy bliższym wejrzeniu w charakter społeczny dzielnic wsi i
ich funkcje w całości wsi - z jednej strony, a w procesy związane z emigracją -
z drugiej. Parę przykładów wystarczy dla zilustrowania zagadnienia. A więc przysiółek dworski, zamieszkały przez proletariat dworski,
przez zmieniającą się służbę dworską inaczej ustosunkowuje się do emigracji, niż
dzielnica wsi zamieszkała przez kmieci. I to nie tylko z przyczyn ekonomicznych,
lecz wskutek całej społecznej tradycji dzielnicy. Również i reemigracja będzie
się na takim przysiółku kształtowała inaczej, niż na przysiółkach innego typu.
Zarobki amerykańskie zużytkowywane były przede wszystkim na kupno ziemi.
Wywoływało to pewien proces kolonizacyjny, przesiedlenia w obrębie wsi i na
szerszym terenie. Przyczyniało się z całą pewnością do przeobrażeń w
przestrzennym układzie wsi. Te wszystkie zagadnienia uzasadniają przedstawienie
emigracji i reemigracji na podłożu społecznej topografii wsi i jej
przestrzennego układu...
>
więcej
Kultura ludowa mieszkańców Babicy
Teren
obecnego województwa podkarpackiego etnografowie podzielili na kilka grup
różniących się między sobą strojem, obrzędami gwarą, wierzeniami, zajęciami itd.
Omawiane przez nas okolice zamieszkiwali Rzeszowiacy.
>
więcej